Welcome

Monday, February 6, 2012

Trans Hajar MTB Race 2012

Pada tahun ini terdapat sedikit peningkatan dalam penyertaan TH MTB Race kerana masa yang agak panjang untuk membuat pengiklanan.Tidak seperti tahun lepas dimana lebih kurang tak sampai 3 bulan sahaja di iklankan.
Pertandingan yang berlangsung selama 4 hari ini dikuasai peserta dari Spain walaupun johan keseluruhan dapat kepada peserta dari Holland.
Kebanyakan peserta adalah mereka yang bekerja di UAE,Qatar dan Kuwait yang sanggup berkampung disekitar trek pertandingan ini.Segala kemudahan seperti tandas bergerak telah disediakan oleh pihak penganjur jadi tidak perlulah menginap di Hotel yang akan mengambil sedikit masa untuk kesini.Aku hanya sebagai tukang sorak saja tak mampu rasanya nak lawan kudrat mereka.Dirty Dozen race pun dah termengah2 juga racer kami hanya mampu berada pada tempat ke 7 sahaja walaupun ia antara yang terkuat dalam saingan kami disini.
Gambar sekitar hari terakhir pertandingan...










Jarak kayuhan pada hari terakhir ini lebih kurang 59km sahaja dengan gabungan wadi dan Uphill yang agak tinggi dan memang menguji kemampuan peserta.Terdapat juga kemalangan kecil dimana aku dapat melihat rider yang mengalami kecederaan mungkin semasa mengambil downhill..Seperti motto disini " No soft landing"...hehehe..para rider mesti mengambil sikap berhati2.
Lebih kurang 2 jam 20 minit juga masa yang diambil untuk peserta yang pertama sampai kegarisan penamat.Jika dibandingkan dengan keadaan trail memang cukup kuat bagi aku.
Lagi gambar seterusnya..





Lagi cerita lanjut anda boleh ikuti link dibawah ini..
http://www.transhajar.com/
Semoga kejohanan pada tahun depan akan lebih meriah lagi dan mungkin akan terdapat wakil dari Malaysia yang ingin menguji trail Ride on Rock dan latihan yang perlu dibuat adalah berkayuh dijalan yang tidak berturap ataupun disekitar kuari batu hehehe...dan downhill yang mampu menggegar seluruh badan...Daripada jenis basikal yang mengungguli race lebih kepada 29er wheel ...nampak gayanya kena pasang angan2 juga la selepas ini..hehehe..tak menang pun tak apa janji ada gaya .
See you next trail.Ride to see the nature.

No comments:

Post a Comment